القائمة الرئيسية

الصفحات

بيت الجن الجزء الثاني عالم الجن والسحر | worldegy.com

 

بيت الجن الجزء الاول عالم الجن والسحر | worldegy.com 



بيت الجن الجزء الاول عالم الجن والسحر | worldegy.com



.المفروض إن عم عرفة والاتنين اللي معاه، كانوا هيروحوا يبلغوا أهل عصام باللي حصل له وبعد كده يروحوا على المشرحة، بس الغريب بقى.. إن ابويا وهو واقف مع عبد الغني قصاد باب المشرحة، لقى عم عرفة جاي بيجري عليه وهي هدومه غرقانة دم!

بص له ابويا من فوق لتحت وسأله بلهفة..

-في ايه يا عرفة، ايه الدم اللي على هدومك ده، وبعدين فين أهل عصام!

بلع عم عرفة ريقه وقال لابويا وهو شوية بشوية هيعيط..

-ماروحتش.. ماروحتش لأهل عصام، انا أول ما روحت انا وناصر لمحمود، لقيناه واقع على الأرض ودماغه مفتوحة، الدم كان مالي المكان حواليه، وجنب دماغه بالظبط، لقينا القَدوم اللي كنا سايبينه في الدور التاني للبيت، الظاهر كده إن القدوم اتزحلق ووقع على نفوخه، ف احنا أول ما شوفنا منظره ده، شيلته انا وناصر وجيبناه على المستشفى اللي جنب المشرحة.

أول ما عرفة قال كده، بص له عبد الغني بقرف..

-القَدوم اتزحلق برضه، ولا اللي في البيت هم اللي رموه فوق نفوخه عشان يموتوه.

زعق ابويا في عبد الغني..

-رموا ايه ونيلة ايه دلوقتي، خلينا نشوف المصايب اللي نازلة ترف على دماغنا دي.

وكمل كلامه وهو بيبص لعم عرفة..

-طب والواد فين دلوقتي يا عرفة وحالته ايه؟!

قعد عم عرفة على كرسي من الكراسي اللي قدام المشرحة بتعب وهو بيقول لابويا...

-الواد دلوقتي في الرعاية المركزة، الدكاترة بيقولوا إنه هيقعد فيها كام يوم لأن اصابته جامدة وكمان في غيبوبة، انا بعتت ناصر البلد عندنا عشان يبلغ أهل محمود وعصام ويخليهم يجوا لنا على هنا.

حمد ابويا ربنا على إن محمود كان لسه عايش، وبعد كلامهم ده بشوية، جه ناصر ومعاه أهل عصام وعبد الغني، وفي نفس الوقت برضه، أهل محمود كانوا دخلوا له المستشفى عشان يطمننوا عليه.. وبعد ساعات، او بالظبط يعني بعد ما تصريح الدفن طلع والشرطة قبضت على الواد اللي كان سايق العربية اللي خبطت عصام، عبد الغني وأهله وابويا وعم عرفة وناصر، خدوا جثته وراحوا دفنوه وبعد كده راحوا عشان يطمننوا على محمود اللي كان لسه في غيبوبة، واللي عرفوه من كلام الدكتور إن الغيبوبة دي هتطول شوية والله أعلم هيفوق منها امتى.. ف مشيوا وسابوه وراحوا حضروا عزا عصام وبعدين راحوا قعدوا مع المقاول صاحب البيت اللي في أول كلامهم معاه، ابويا اتعصب عليه اوي وهو بيقول له....

-بقولك ايه يا أستاذ نشأت، احنا عملنا اللي علينا لحد كده، شوفلك بقى عمال جداد يكملوا هدم البيت النجس ده ولا تجيب اوناش تهده ولا تعمل اللي تعمله، احنا بالعربي كده مش هنشتغل فيه من تاني.

لكن صاحب البيت بص له باستغراب..

-انت بتقول ايه يا طه، اجيب مين يعني.. هو انا بشتغل مع عمال غيركوا!.. وبعدين يا سيدي لو على الاوناش والجرارت، ف انت عارف إن الشارع بتاع البيت ضيق ومافيش لا نوش ولا جرار ولا أي حاجة تقدر إنها تدخل فيه وتوصل لمكان الهدم من أساسه، استهدوا بالله كده يا رجالة وارجعوا كملوا شغلكوا وانا هزود لكوا اليومية.

لما صاحب البيت قال كلامه ده، اتدخل عم عرفة وقال لابويا ولناصر..

-جرى ايه يا جدعان، ما البشمهندس عداه العيب اهو.. احنا هنروح نكمل شغلنا عادي وبأذن الله ماحدش فينا هيحصل له أي حاجة، وبعدين ما عصام.. أهله خدوا فلوس محترمة من أستاذ نشأت، وكمان لما قضية السواق اللي خبطه تخلص، هياخدوا منه او من أهله هو كمان تعويض، ده غير محمود اللي برضه أهله خدوا مبلغ محترم، ثم إن كل اللي حصل معاهم ده، حوادث.. اه حوادث عادية ممكن تحصل مع أي حد شغال في مهنتنا دي.


اتعصب ابويا اكتر على عرفة..

-حوادث عادية ايه، انت ماسمعتش الواد عصام قبل ما يموت قال لاخوه ايه، وقبلها كان بيقول لنا هو حِلم بإيه، وبعدين لو موضوع عصام ده كان حادثة، تقدر تقول لي بقى القَدوم اللي وقع فوق نفوخ محمود ده وكان هيجيب أجله، كان عبارة عن ايه يا عرفة.. حادثة برضه؟!

هنا اتدخل نشأت وقال لابويا...

-اه حادثة يا عم طه، القَدوم اتزحلق من الدور اللي فوق ووقع على دماغ محمود بالصدفة، ولا انت بقى هتصدق في كلام عصام الله يرحمه عن القطط والست والحاجات الغريبة اللي شافها في كوابيسه دي، يا راجل استهدى بالله كده وشوف أكل عيشك، انت عندك عيال عايز تربيهم باليومية اللي بتاخدها من شغلك.

فكر ابويا في كلام البشمهندس او المقاول نشأت، وبعدها نفذه.. ولو هتسأل نفسك ازاي ينفذه ويرجع الشغل بعد كل اللي حصل ده، ف خليني انا اجاوبك واقولك إن العامل اللي بيشتغل باليومية، ماعندوش رفاهية إنه يقعد من الشغل بالأيام لحد ما يدور على شغلانة تانية وكده.. لأ، العامل بينزل من بيته وبيشقى وبيتعب من أول طلعة النهار لحد المغربية، عشان ياخد يومية محترمة تكفي مصاريف بيته وعياله.. وبسبب حَوجة ابويا للفلوس، رجع هو وعرفة وناصر للبيت من تاني، وابتدوا يكملوا فيه أعمال الهدم، ولأنهم كانوا قليلين، ف عم عرفة جاب معاه ٢ عمال تانيين عشان يساعدوهم، وخليني اقولك برضه إنهم قبل ما يشتغلوا في هدم البيت، اتفقوا إنهم هينجزوا وهيخلصوه بسرعة، وده يعني عشان لو في أي أذى جاي من البيت ولا حاجة، مايطولهمش ويخلصوا قبل ما حد فيهم يجرى له أي حاجة، وعشان كده كلهم قرروا إنهم يفضلوا مطبقين في الشغل لمدة أيام او لحد ما يهدوا البيت خالص..


ومع رجوعهم للشغل من تاني، نهار أول يوم مشي طبيعي جدًا لحد ما الليل جه، ومع دخول الليل عليهم، فرشوا كراتين كبيرة في أرضية الدور الأرضي وناموا عليها مؤقتًا، لحد ما النهار يطلع ويبقوا يكملوا شغلهم.. بس ليلتها أول ما ابويا حط راسه على كرتونه من الكراتين، سمع من الدور الأول صوت واحدة ست بتصَرخ!

قام ابويا مفزوع من مكانه وصحى عم عرفة اللي كان نايم جنبه..

-عرفة.. عرفة.. قوم يا عرفة في مصيبة في الدور اللي فوقينا.

قام عرفة وهو متضايق اوي لأن ابويا صحاه..

-في أيه يا طه، مصيبة أيه بس يا أخي؟!

ركز ابويا وهو بيبص لفوق..

-ششش.. سامع يا عرفة، سامع صوت الولية اللي بتصَرخ فوق بصوت واطي دي؟

سكت عم عرفة وركز هو كمان مع الصوت عشان يرد على ابويا وهو جسمه بيتنفض من الخضة..



-يا وقعة سودة يا طه، ده انا مش بس سامع صوت صراخ المَرة اللي فوق، ده انا كمان سامع صوت خطوات رايحة وجاية فوقينا.

رد عليه ابويا وهو بيشده من دراعه عشان يقومه..

-صدقتني.. صدقتني لما قولتلك إن البيت ده متعفرت وفيه حاجة مش مظبوطة، الواد عصام كان عنده حق، احنا لو قعدنا هنا اكتر من كده هنحصله يا عرفة، قوم يلا نلم العدة وهدومنا ونرجع بيوتنا، احنا عندنا عيال.

قام عرفة بالراحة وهو مخضوض ورجليه مش شايلاه..

-معاك حق، احنا نشتغل الصبح وبس، بياتنا هنا مش نافع، احنا ممكن نتلبس ولا...

قطع كلام عم عرفة صوت ناصر اللي قام من على الكرتونة اللي كان نايم عليها وهو بيصرخ فجأة، وطلع يجري على الدور اللي فوق، ف بسرعة ومن غير أي تفكير، طلع ابويا جري ورا ناصر.. وبمجرد طلوعه على السلم ووصوله لبداية الدور الأول، لمح فجأة بسبب نور القمر.. واحدة ست شكلها أقل حاجة ممكن تتقال عليه إنها شيطانة..

كانت لابسة جلابية سودة مليانة تراب، وشعرها كان منكوش وعينيها كانت سودة وبتنور زي عيون القطط في الضلمة!

اتلجم ابويا في مكانه لثواني، بعدهم رجع لورا بخطوات بطيئة، لكنه بمجرد ما رجع.. حس فجأة بحاجة او بحد بيزقه في صدره بقوة.. ف وقع من على السلم، ووراه على طول وقعت حيطة من الحيطان اللي بتبقى حوالين السلم، او زي ما بيقولوا كده يعني الدرابزين.. وهنا بقى كانت المصيبة الكبيرة لأن حيطة الدرابزين وقعت على رجل ابويا وعجنتها..

صحيوا العمال اللي كانوا نايمين واللي بالمناسبة يعني كان منهم ناصر اللي عم عرفة قال بعد كده إنه ماصحيش ولا جري من الأساس، ايوة.. اللي ابويا وعم عرفة شافوه في الأول ده كان خيالات او تهيؤات.. ماهو الجن او الشياطين، مش بيأذوك أذى مباشر ولا بيموتوك، هم بيصورولك حاجات ماحصلتش عشان تأذي نفسك بيها.. بالظبط زي ما حصل مع ابويا اللي بعد كده رجليه الاتنين اتبتروا بعد ما الدرابزين وقع عليهم وبقى قعيد، وبرضه مع محمود اللي لما فاق من الغيبوبة مابقاش بيتكلم مع حد وبقى تايه في ملكوت الله.. وكمان مع عم عرفة؛ عم عرفة اللي مخه خَف هو كمان وبقى بيكلم نفسه من بعد اللي حصل لحد ما مات، اما بقى عن البيت وعن اللي حصل فيه.. ف من بعد اللي حصل مع ابويا ليلتها، وأعمال الهدم وقفت طبعًا لحد ما نشأت جاب عُمال جداد وهدوا البيت، واللي ابويا عرفه بقى بعد كده.. إن العمال دول في ناس منهم اتأذوا برضه، والأغرب بقى من ده كله إنهم لقوا تحت الأرض بتاعته هياكل عظمية وأعمال وبقايا قطط مدفونة ومتحللة!



لكن خليني اقولك إن في النهاية البيت ده اتهد، وفضل مكانه حتة أرض.. نشأت ماعرفش يبنيها نهائيًا، وده لأنه كل ما كان بيحاول يبنيها، كان بيحصل له هو أو أي حد من أهله أي حاجة.. يعني ساعات كان بيتعب، وساعات مراته كانت بتحصل لها تشنجات، وده كل ما كان بيحاول يرمي الأساس او يبني العمارة على الأرض، وعشان كده بقى وبعد ما اقتنع بأن الأرض هي السبب في كل البلاوي اللي بتحصل له هو كمان، قرر إنه يسيبها زي ماهي لحد ما البيوت اللي حواليها اتشالت والمكان ده كله الحكومة خدته وبنت مكانه طريق، ومن حسن حظ نشأت إن ده حصل.. لأن الحكومة اديتله مقابل للأرض.. الأرض اللي لولا الطريق اللي اتعمل عليها، كانت هتفضل زي ماهي، لا منه عارف يبنيها ولا منه حتى عارف يبيعها بسبب السمعة اللي طالعة عليها من زمان.. ومن عند السُمعة اللي كانت طالعة على الأرض بقى، ف انا اقدر اجاوبك على السؤال اللي محيرك من وقت ما سمعت الحكاية.. مين الست اللي عصام وابويا شافوها دي، وايه علاقتها بالقطط اللي لقوها مدفونة تحت الأرض؟.. انا هقولك...

الست دي يا سيدي في ناس بيقولوا إنها دجالة جت ودفنت أعمال تحت البيت وقت ما كان في عليه مشاكل وكده عشان تأذي حد من العيلة الأصلية اللي كانت بتمتلك البيت، وفي ناس تانية بتقول إن الست دي واحدة دجالة برضه، لكنها مالهاش علاقة باللي كان بيحصل من مشاكل على البيت.. وإنها بس مجرد واحدة مشعوذة ودجالة.. لقت بيت مهجور، ف استغلته وبقت بتدفن جثث قطط وأعمال تحته، بس الناس اللي بيقولوا كده.. بيقولوا إنهم شافوها بالليل وماقدروش يمسكوها ولا حتى قدروا يعرفوا هي مين..

ولحد هنا الحكاية بتخلص، وابويا من وقتها وهو قعيد، وعمي الله يباركله هو اللي كان بيصرف علينا لحد ما انا واخواتي شدينا حيلنا ونزلنا اشتغلنا وبقينا بنشيل مصاريف ابويا ومصاريف البيت.. وصدقني... انا ماكدبتش عليك في ولا كلمة من اللي حكتها، وكل اللي انا بتمناه منك لما تسمع او تقرا الحكاية دي، هو إنك تدعي لابويا بالصبر على البلاء وتدعيلنا بالرزق الحلال من رب العباد عز وجل، وكمان في نفس الوقت.. بتمنى من كل اللي هيقرا الحكاية إنه يدعي من كل قلبه على الدجالة اللي كانت السبب في اللي حصل لعصام ولمحمود ولعم عرفة ولابويا...


"الجزء الاول من بيت الجن"


تمت

(تلك قصة حقيقية رواها لي أحد المتابعين، ولم أقم بتغيير أي حدث من احداثها، فالقصة كما حدثت، نُقلت لك.. واما عن الدجالة التي دفنت الأعمال وجثث القطط، فلم تُعرف هويتها حتى الأن، وذلك ما يُدعم صدق القصة.. والى اللقاء )

---

( الكلمات المفتاحية )


،قصص رعب، لعبة ابليس، قصص رعب حقيقية، السحر السفلي، السحر الاسود ، سحر ابليس ، لعبة ابليس، قصص رعب الساحر، قصص رعب تخوف، قصص مخيفة، قصص رعب عن الجن، قصص رعب عن السحر، قصص رعب ، اقوي قصة رعب في التاريخ ، 

----

...اذا استفدت من الموضوع انشرة حتي يستفيد غيرك ...


---------


www.worldegy.com 


--------

" W̶O̶R̶L̶D̶ ̶̶̶̶E̶G̶Y̶ "

----

🌹😍🌹



reaction:

تعليقات