القائمة الرئيسية

الصفحات

بيت الجن الجزء الاول عالم الجن والسحر | worldegy.com

بيت الجن الجزء الاول عالم الرعب |worldegy.com 


بيت الجن الجزء الاول عالم الجن والسحر | worldegy.com


اللي فاهم إن الجن والأعمال صعب إنهم يأذوا الأنسان او يأثروا على حياته، احب اقول له انه غلطان.. ولما احكي الحكاية اللي هحكيه دي، هتفهم انا ليه بقول كده...

في البداية خليني اقولك إن اسمي مش مهم، يكفي بس إنك تعرف إني شاللي فاهم إن الجن والأعمال صعب إنهم يأذوا الأنسان او يأثروا على حياته، احب اقول له انه غلطان.. ولما احكي الحكاية اللي هحكيه دي، هتفهم انا ليه بقول كده...

في البداية خليني اقولك إن اسمي مش مهم، يكفي بس إنك تعرف إني شاب من محافظة من محافظات وجه بحري الزراعية، عندي حاليًا ٢٠ سنة... لكن الحكاية بدأت من حوالي ١٦ سنة، وقتها والدي كان بيشتغل في المعمار، يعني كان من العمال اللي بيهدوا أي بيت قديم، او بيبنوا أي بيت جديد.. كنا زي أي أسرة عادية، مستوانا المادي ماكنش أحسن حاجة، لكننا كنا مستورين بسبب شغل ابويا والحمد لله، بس في يوم وليلة كده.. بدأ استقرار العيلة يتلاشى شوية بشوية، او بالتحديد يعني من وقت ما ابويا استلم شغلانة جديدة هو والعمال اللي بيشتغلوا معاه، والشغلانة دي كانت عبارة عن إنهم هيهدوا مبنى قديم في قرية جنبنا، وهيبنوا مكانه عمارة جديدة..

بس قبل ما اكمل واقولك ابويا واللي معاه حصل لهم ايه، خليني اقولك في الأول إن المبنى اللي المفروض كانوا هيهدوه ده.. من قبل ما يهدوه بفترة كبيرة اوي كان بيت عيلة كبيرة؛ والعيلة دي.. كانت عايشة فيه لحد ما كبيرهم مات، وبعد موته على طول، ابتدت ما بينهم الخلافات بقى على تقسيم البيت ودخلوا مع بعض في مشاكل كبيرة اوي بسبب الورث... وفي خلال المشاكل دي، فضل المبنى او البيت اللي كان قديم بالمناسبة يعني، فضل مقفول ومهجور لأن كل واحد منهم سابه وعاش في مكان لوحده من بعد موت الكبير اللي كان مجمعهم..

واستمرت المشاكل ما بين أفراد العيلة دي، لحد ما انتهت باتفاقهم على بيع البيت وتقسيم حقه ما بينهم زي ما شرع ربنا بيقول.. وهنا بقى البيت ده اتعرض للبيع واشتراه مقاول كبير، او بالتحديد يعني، استاذ نشأت المقاول اللي ابويا كان بيشتغل معاه، ف المقاول ده قرر إنه يهد البيت القديم، وبعد كده يبني على حتة الأرض اللي تحته، عمارة جديدة يأجر شققها، وبكده 

#بيت_نشأتاب من محافظة من محافظات وجه بحري الزراعية، عندي حاليًا ٢٠ سنة... لكن الحكاية بدأت من حوالي ١٦ سنة، وقتها والدي كان بيشتغل في المعمار، يعني كان من العمال اللي بيهدوا أي بيت قديم، او بيبنوا أي بيت جديد.. كنا زي أي أسرة عادية، مستوانا المادي ماكنش أحسن حاجة، لكننا كنا مستورين بسبب شغل ابويا والحمد لله، بس في يوم وليلة كده.. بدأ استقرار العيلة يتلاشى شوية بشوية، او بالتحديد يعني من وقت ما ابويا استلم شغلانة جديدة هو والعمال اللي بيشتغلوا معاه، والشغلانة دي كانت عبارة عن إنهم هيهدوا مبنى قديم في قرية جنبنا، وهيبنوا مكانه عمارة جديدة..

بس قبل ما اكمل واقولك ابويا واللي معاه حصل لهم ايه، خليني اقولك في الأول إن المبنى اللي المفروض كانوا هيهدوه ده.. من قبل ما يهدوه بفترة كبيرة اوي كان بيت عيلة كبيرة؛ والعيلة دي.. كانت عايشة فيه لحد ما كبيرهم مات، وبعد موته على طول، ابتدت ما بينهم الخلافات بقى على تقسيم البيت ودخلوا مع بعض في مشاكل كبيرة اوي بسبب الورث... وفي خلال المشاكل دي، فضل المبنى او البيت اللي كان قديم بالمناسبة يعني، فضل مقفول ومهجور لأن كل واحد منهم سابه وعاش في مكان لوحده من بعد موت الكبير اللي كان مجمعهم..

واستمرت المشاكل ما بين أفراد العيلة دي، لحد ما انتهت باتفاقهم على بيع البيت وتقسيم حقه ما بينهم زي ما شرع ربنا بيقول.. وهنا بقى البيت ده اتعرض للبيع واشتراه مقاول كبير، او بالتحديد يعني، استاذ نشأت المقاول اللي ابويا كان بيشتغل معاه، ف المقاول ده قرر إنه يهد البيت القديم، وبعد كده يبني على حتة الأرض اللي تحته، عمارة جديدة يأجر شققها، وبكده يبقى الراجل استفاد، وفي نفس الوقت كل العمال اللي شغالين معاه هم كمان استفادوا..

ولحد هنا بقى بتنتهي حكاية البيت مؤقتًا، وبنرجع تاني لابويا والعمال زمايله اللي ابتدوا في هدم البيت، واللي من بعده طبعًا كانوا ناويين يحفروا ويرموا الأساس ويبنوا العمارة اللي قولتلك عليها، لكنهم اول ما بدأوا يهدوا البيت، بدأت تحصل لهم حاجات غريبة ومش مفهومة، وبدأت الحاجات الغريبة دي بحاجة حصلت لواحد من العمال بعد ما كانوا بدأوا شغل في البيت بيوم.. او بالظبط يعني في تاني يوم من شغلهم في الهدم.

يومها العامل الشاب ده.. راح لابويا وهم بيفطروا الصبح او قبل ما يبدأوا شغل يعني، وقعد جنبه وقال له وهو باين على ملامحه الأرق والتعب...

-بقولك ايه يا عم طه.. انا مش مرتاح للمرمة دي من أولها، قلبي مقبوض كده وحاسس إن وراها مصيبة.

ساب ابويا الأكل وبص للعامل الشاب ده وقال له..

-مصيبة ايه ياض عبد الغني، ربنا ما يجيب مصايب ولا حاجة، دي بأذن الله هتبقى شغلانة ١٠٠ على ١٠٠.. وبعدين يعني حتى لو البيت اللي احنا بنهده ده كان وراه مشاكل ودم وورث زي ما بنسمع عنه يعني، ف احنا مالناش دعوة، احنا ناس جايين نهد بيت قديم ونبني مكانه مساكن جديدة عشان الناس يعيشوا فيها، تقوم انت بقى قايل لي مصيبة ومش عارف ايه.. يا ابني مالكش دعوة بكلام الناس عن البيت وركز في شغلك وبس، قال مصيبة قال.. جك مصيبة اما تخبطك في نفوخك.

قال له ابويا كلامه ده وهو بيهزر وبيضحك معاه، لكن ملامح عبد الغني ماتغيرتش وفضل قلقان ومتوتر وهو بيرد على ابويا برد غريب..

-لا يا عم طه، انا مش بقول حاسس إن المكان ده فيه مصيبة بسبب كلام الناس لأ.. انا بقول كده لأننا من ساعة ما اشتغلنا فيه وانا عنيا مش قادرة تدوق طعم النوم.

استغرب ابويا من كلام عبد الغني اكتر وقال له وهو بيركز معاه اوي..

-من ساعة ما اشتغلنا فيه!.. يا ابني احنا لسه بادئين شغل من امبارح بس!

ف رد عليه عبد الغني وهو بيبلع ريقه وبيقول له برضه بقلق وبخوف..

-ايوة معاك حق يا عم طه، اهو امبارح ده بقى، او ليلة امبارح يعني.. كانت أسود ليلة عيشتها في حياتي، انا ماعرفتش انام، طول الليل كنت سامع صوت خبط ورزع في بيتي، ولما كنت بخرج من أوضة النوم عشان اشوف ايه اللي بيخبط برة ده، ماكنتش بلاقي حاجة.. وفضل الخبط والرزع شغال لدرجة إني صحيت مراتي عشان تسمع معايا الأصوات اللي كنت سامعها، بس اول ما صحيتها الأصوات دي سكتت.. ولما جت تنام تاني، الأصوات اشتغلت من تاني، وفضلت على الحال المنيل ده طول الليل لحد ما الفجر آذن.. ومع أذان الفجر، قومت اتوضيت وصليت وبعد كده لبست وعديت على عصام اخويا في بيته وجيبته وجينا.

ضحك ابويا بعد كلام عبد الغني وقال له..

-انت يا واد انت اتخبلت ولا جرى في نفوخك حاجة!.. بقى عشان كنت سامع خبط عندك في البيت طول الليل، تقوم قايل إن الشغلانة فيها مصيبة، ما جايز يكون الخبط والرزع ده بسبب قطة ولا فار ولا أي حاجة دخلت البيت بالغلط، وبعدين هو ايه علاقة الأصوات وعدم نومك.. بشغلك في هدم البيت!

وهنا بقى كان رد عبد الغني اللي خلى ابويا ملامحه تتغير من الابتسامة للقلق..

-لا له علاقة، ما انا عايش بقالي سنين في البيت وعمر ما حصل معايا اللي حصل امبارح ده، وكمان اخويا عصام لما حكيتله على قلة نومي واللي كنت بسمعه طول الليل، قال لي إنه هو كمان ماعرفش ينام وإنه حِلم بكوابيس كلها كانت عند البيت المقطوع ده.



بص ابويا لعصام اخو عبد الغني، واللي كان بيشتغل معاهم برضه في نفس المكان وقال له بصوت عالي...

-واد يا عصام.. كوابيس ايه اللي شوفتها امبارح بالليل دي؟!

بصوا كل اللي قاعدين لابويا باستغراب، لكن عصام بقى بص لاخوه وقال له...

-حكيت أوام.. ده انت مابيتبلش في بوقك فولة!

ف رد عليه واحد من اللي قاعدين وسأله..

-كوابيس ايه ياض، هو انت بتحلم زينا؟!

ضحكوا كل اللي قاعدين على كلام الراجل اللي كان اسمه عم عرفة، ماعدا عصام.. عصام اللي وشه اتقلب وساب الأكل اللي كان بياكله وقال لهم بنرفزة..

-اه بحلم يا عم عرفة، بحلم يا عم طه.. وكمان شوفت كوابيس كنت فيها قصاد البيت المشؤوم ده، وقصادي كان في واحدة ست بتحفر وبتدفن قطط ميتة، وبسبب الكوابيس دي ماعرفتش انام، لأني كل ما كنت بغمض عيني.. كنت بشوف نفس اللي بشوفه، واخرتها قومت من النوم وفضلت قاعد لحد الفجر، ارتاحتوا كده يا جدعان؟

كل اللي قاعدين ملامحهم اتبدلت وظهر عليهم القلق، إلا عم عرفة اللي فضل يضحك وهو بيرد على عصام..

-ابقى خف في المحشي قبل ما تنام، وكمان ابقى اتأكد إنك متغطي كويس وانت نايم.. قال قطط ميتة وواحدة ست بتدفنهم قال، كتكوا نيلة جيل مهبب.

سكت عصام واخوه وكمان ابويا وكل اللي قاعدين، ماحدش رد على سخافة عم عرفة وفضلوا كلهم ساكتين لحد ما خلصوا أكل وقاموا يشتغلوا..

اشتغلوا لوقت طويل جدًا لحد ما جه معاد الغدا، وساعتها لموا كلهم فلوس من بعض واتفقوا على إن عصام واخوه هم اللي هيروحوا يجيبوا الأكل.. وفعلًا راحوا سوا زي ما بيعملوا كل حاجة سوا، وبعد عشر دقايق بالظبط، جه راجل غريب ناحية البيت وقال للعمال اللي كانوا بيشتغلوا فيه..

(الحقوا يا عالم.. الجدع اللي شغال معاكوا اللي اسمه عصام، خبطته عربية برة على الطريق العمومي واخوه قاعد عمال يولول جنبه، ولما سألناه هو منين.. قال لنا على إسمه وأسم اخوه وقال لنا كمان إنه بيشتغل معاكوا هنا في هدم البيت ده)

طبعًا كل اللي واقفين أول ما سمعوا الكلام ده، سابوا الشغل اللي في إيديهم وراحوا جري ورا الراجل اللي خدهم للمكان اللي اتخبط عنده عصام.. راحوا كلهم إلا شاب صغير إسمه (محمود) وده خلوه واقف جنب العدة اللي بيهدوا بيها عشان ماتتسرقش..


ولما راحوا وشافوا عصام وهو جثة على الأرض وهدومه مليانة دم، وكمان شافوا اخوه عبد الغني اللي كان قاعد جنبه، شالوه من قدامه وحاولوا يبعدوه عن جثة اخوه عشان يهدى شوية لأنه كان منهار، وبعدها على طول عربية الأسعاف كانت جت، وخدت جثة عصام اللي طبعًا كان مات، لكن وسط ده كله بقى، عبد الغني كان بيقول وهو بيعيط على اخوه اللي العربية فرمته..



(هي الولية اللي شافها في الحلم، هي اللي موتته.. هو قال لي إنه شايفها على الناحية التانية من الشارع وهو بيعدي، البيت ده نجس.. البيت ده نجس.. منه لله اللي جابنا نشتغل فيه.. منه لله)

كانوا كل العمال واقفين بيتفرجوا على حال عبد الغني وهم بيضربوا كف بكف، لحد ما اتدخل ابويا وقال لعم عرفة...

-بقولك ايه يا عرفة، روح انت وناصر للواد محمود وخلوه يلم العدة وشطب النهاردة على كده، وبعد ما تلموا وتقفلوا اليوم وتعدوا على أهل عبد الغني وعصام وتبلغوهم باللي حصل، ابقوا تعالوا لي على المشرحة، ما احنا لازم نقف مع الواد هو وأهله ونستلم معاه جثة اخوه وكمان ندفنه، انت مش شايف شكله عامل ازاي يا ولداه.

هز عم عرفة راسه لابويا، وخد بعضه هو وناصر اللي كان برضه بيشتغل معاهم، وراحوا عشان يلموا العدة مع محمود، اما ابويا بقى، فركب عربية مع عبد الغني وراحوا على المشرحة عشان يستنوا خروج جثة اخوه عصام من هناك، وفي نفس الوقت ده، المفروض إن عم عرفة والاتنين اللي معاه، كانوا هيروحوا يبلغوا أهل عصام باللي حصل له وبعد كده يروحوا على المشرحة، بس الغريب بقى.. إن ابويا وهو واقف مع عبد الغني قصاد باب المشرحة، لقى عم عرفة جاي بيجري عليه وهي هدومه غرقانة دم!

بص له ابويا من فوق لتحت وسأله بلهفة..

-في ايه يا عرفة، ايه الدم اللي على هدومك ده، وبعدين فين أهل عصام!

بلع عم عرفة ريقه وقال لابويا وهو شوية بشوية هيعيط..

-ماروحتش.. ماروحتش لأهل عصام، انا أول ما روحت انا وناصر لمحمود، لقيناه واقع على الأرض ودماغه مفتوحة، الدم كان مالي المكان حواليه، وجنب دماغه بالظبط، لقينا القَدوم اللي كنا سايبينه في الدور التاني للبيت، الظاهر كده إن القدوم اتزحلق ووقع على نفوخه، ف احنا أول ما شوفنا منظره ده، شيلته انا وناصر وجيبناه على المستشفى اللي جنب المشرحة.

أول ما عرفة قال كده، بص له عبد الغني بقرف..

-القَدوم اتزحلق برضه، ولا اللي في البيت هم اللي رموه فوق نفوخه عشان يموتوه!

يتبع

(ده الجزء الأول من قصة بيت الجن )


"الجزء الثاني من بيت الجن"


---

( الكلمات المفتاحية )


،قصص رعب، لعبة ابليس، قصص رعب حقيقية، السحر السفلي، السحر الاسود ، سحر ابليس ، لعبة ابليس، قصص رعب الساحر، قصص رعب تخوف، قصص مخيفة، قصص رعب عن الجن، قصص رعب عن السحر، قصص رعب ، اقوي قصة رعب في التاريخ ، 

----

...اذا استفدت من الموضوع انشرة حتي يستفيد غيرك ...


---------


www.worldegy.com 


--------

" W̶O̶R̶L̶D̶ ̶̶̶̶E̶G̶Y̶ "

----

🌹😍🌹

reaction:

تعليقات